Sidebar

„Baltistikos miniatiūros"

Filologijos fakulteto paskaitų ciklas apie baltų kalbas ir kultūras, Lietuvos žydų, totorių ir kitų tautų raštiją bei dar daugiau. Kviečiame žiūrėti ir prenumeruoti!

„Kalba kalba“

Filologijos fakulteto tinklalaidė, kurioje diskutuojama aktualiomis kalbos, literatūros ir kultūros temomis. Kviečiame klausytis!

Bendros naujienos

Filologijos fakulteto bendruomenės naujienos, pasiekimai ir įvykiai.

PLAČIAU

Studijų naujienos

Filologijos fakulteto studentams skirta informacija.

PLAČIAU

Projektinė veikla

Fakultete vykdoma mokslinė veikla ir įgyvendinama projektai.

PLAČIAU

Sekite mus socialiniuose tinkluose

Jau septynioliktą kartą: Salų vasaros mokykla

Jau septynioliktą kartą paskutinę liepos savaitę Salų miestelio dvare (Rokiškio raj.) rinkosi kalbotyros tyrėjai į vasaros mokyklą, vadovaujamą išskirtinio VU profesoriaus Akselio Holvoeto. Didelio tarptautinio palaikymo sulaukusi mokykla šiemet vyko ypatingomis sąlygomis, nes dalyviams  iš užsienio šalių teko jungtis nuotoliniu būdu. Nepaisant to, šiemet mokykloje gyvai ir nuotoliniu būdu dalyvavo daugiau nei trisdešimt klausytojų, o paskaitas skaitė kviestiniai lektoriai iš Italijos, Izraelio, Švedijos, Latvijos, Rusijos ir Nyderlandų. Jų tarpe buvo tokie žinomi tyrėjai kaip Sonia Cristofaro iš Pavijos, Östenas Dahlis iš Stokholmo, Eitanas Grossmanas iš Jeruzalės, Keesas Hengeveldas iš Amsterdamo, Vladimiras Plungianas Ir Ekaterina Rakhilina iš Maskvos ir  Jurģis Šķilters iš Rygos.

Tuo pat metu vyko ir tradicinis Salų muzikos festivalis, šiemet irgi ieškojęs kitokių formų nei įprastai. Pavyzdžiui, Kauno styginių kvartetui teko koncertuoti laive, o klausytojai – Salų vasaros mokyklos dalyviai ir Salų miestelio ir apylinkių gyventojai rinkosi ežero pakrantėje. Koncertas vietos gyventojams, kaip įprasta, buvo nemokamas. Muzikos festivalio rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Kamajų seniūnija, Salų bendruomenė. Daugiau informacijos > 

 

Ernestos Kazakenaitės nuotr.

Salos 200731

Salos pran 200731

Salos koncertas 200727

Salos skelb 200731

Salos visi 200731

Pavel Lavrinec

Anastasija Belovodskaja

Mūsų nauja knyga!

vertimas ir cenzura virselis internetui 900x900
Artėjant Knygų mugei, ir mes džiaugiamės nauju, 4-erių metų projektą vainikuojančiu leidiniu, prie kurio prisidėjo Katedros kolegos – solidžia knyga „Vertimas ir cenzūra sovietinės ideologijos sąlygomis: Lietuva, 1940–1990“.
Kaip rašoma knygos Pratarmėje, ši knyga skiriama ne vien tyrėjams ir vertimo specialistams. Jos autoriai tikisi, kad ji bus įdomi visiems, kam rūpi, kurių autorių ir kūrinių vertimai mus pasiekė sovietmečiu, o su kuriais mūsų skaitytojai negavo progos susipažinti, kaip buvo vykdoma jų atranka, kaip ir kodėl jie buvo pristatomi skaitytojams, kokias papildomas (auklėjamąsias, aiškinamąsias) funkcijas tokie pristatymai turėjo, o sykiu ko iš jokių knygų ir kūrinių nematyti – kaip buvo vykdomas už teksto likęs cenzūros funkcijų delegavimas. Knygoje pateikiama daug įdomių duomenų bei statistinių skaičiavimų, naujai nušviečiančių visų 50-ies metų verstinės grožinės literatūros leidybos lauko dinamiką ir sykiu paneigiančių tam tikras egzistavusias nuostatas. Joje taip pat rasite garsių ir nežinomų, beveik detektyvinių kai kurių knygų vertimo, cenzūravimo ir leidybos istorijų. Iš jų ir ne tik matysite, kaip sovietinė cenzūra paveikė ir pačius tekstus, kurie mus pasiekė ir kurie iki šiol cirkuliuoja mūsų kultūros lauke.
Kartu su sudarytojomis ir autoriais tikimės, kad ši knyga bent iš dalies užpildys vertimų kritikos spragas, leis kiek kitu kampu žvilgtelėti į sovietmetį, o tiems, kas domisi vertimu, cenzūra ir ideologija, dar sykį apmąstyti šias sąvokas, jų sampratas, vartojimą ir mūsų pačių santykį su jomis.
Knygą sudarė Nijolė Maskaliūnienė ir Ingrida Tatolytė.
Knygos autoriai: Liucija Černiuvienė, Nijolė Keršytė, Dalia Mankauskienė, Nijolė Maskaliūnienė, Paulius V. Subačius, Ingrida Tatolytė, Daina Valentinavičienė, Deimantė Veličkienė ir Agnė Zolubienė.
Knygą išleido Vilniaus universiteto leidykla, 2024. Ją galima įsigyti čia: https://doi.org/10.15388/vup-book-0047
Knygą ir projektą parėmė LMT.
***
„Sovietmečio verstinės literatūros cenzūra pirmiausia pasižymi tuo, kad nors iš pažiūros ji buvo švelnesnė nei originaliosios literatūros cenzūra, vis dėlto buvo labai apgaulinga, efemeriška, išsklaidyta. Kartu ji buvo įsismelkusi, mažiau reflektuojama, bet veikė tiek vertimo kūrybos ir leidimo procesus, tiek jo recepciją, skaitytoją, visą verstinės literatūros lauką. Kitas sovietmečio vertimo cenzūros ypatumas kyla iš paties vertimų leidybos proceso: iš jo etapų geografinės dispersijos (dalis sprendimų buvo priimama Maskvoje, kita dalis – Lietuvoje), o užtekstiniame lygmenyje – daugybės įvairių veikėjų, kurie, prisidėdami prie vertimo, prisidėjo ir prie jo cenzūros. Todėl vertimo cenzūros (savi)refleksija yra labai sudėtinga, reikalaujanti beveik detektyvinio darbo ją nušviesti ir įvardyti. O sovietmečiu suformuotas užsienio grožinės literatūros kanonas ir tekstinės refrakcijos, įtvirtinančios ideologizuotą kūrinių perteikimą, yra dauginamos iki šių dienų.“

Šv. Jeronimo premija dr. Rimui Užgiriui

Dalinamės labai šilto ir pakylėto renginio akimirkomis dar kartą sveikindami kolegą su puikiu apdovanojimu! Kultūros ministerijos Baltojoje salėje vakar Rimui Užgiriui įteikta Šv. Jeronimo premija!

OGY1qK35hOcTSSjrxVV7ec

Laudacija vertėjui dr. Rimui Užgiriui šv. Jeronimo premijos įteikimo proga 2024 m. rugsėjo 30 d.

Gerbiamieji laureatai, šio renginio šeimininkai ir svečiai, kolegos ir bičiuliai,

Šiandien mums suteikta garbė kalbėti apie Šv. Jeronimo premijos laureatą vertėją dr. Rimą Užgirį, o per jo asmenį – apie lietuvių poezijos vertimus į anglų kalbą, lietuvių literatūros sklaidą, apie poeto ir vertėjo misiją. Rimui Užgiriui ši garbinga šv. Jeronimo premija skiriama „už meniškus šiuolaikinės ir klasikinės lietuvių poezijos, prozos, dramaturgijos vertimus į anglų kalbą ir aktyvią bei įvairiapusišką lietuvių literatūros sklaidą pasaulyje“, taigi už tą taką, kurį jis nutiesė tarp Lietuvos ir anglakalbio pasaulio, o per jį ir dar plačiau. Dvikalbį taką – todėl ši laudacija taip pat skambės dviem kalbomis.

Rimas augo su dviem kultūrom: lietuvių emigrantų šeimoje buvo kalbama ir mąstoma lietuviškai, Lietuva jo tėvams ir vyresnės kartos artimiesiems buvo gyva. Bet Jungtinėse Valstijose gimusiam ir augusiam vaikui ji tebuvo taškelis žemėlapyje, egzotika, kai Niujorko dangoraižiai – daug suprantamesnė ir priimtinesnė aplinka. Rimas ir anksčiau kelis kartus buvo trumpam atvykęs į tėvų žemę, bet nuolat gyvena Vilniuje nuo 2011-ųjų, kai gavęs Fulbright‘o stipendiją, o po metų ir JAV Nacionalinio meno fondo paramą vertimo projektui pradėjo dirbti Vilniaus universitete. Tą kartą atvyko ir pasiliko, nors pirmas įspūdis, ko gero, buvo gana slegiantis. Bent jau taip atrodo iš jo paties eilėraščio Ištremtas namo:

Exiled home

– Vilnius, Lithuania

Turn on another light

And the electricity

Goes out. Now

You are really in it:

Toes in ancient loam,

Creaky wooden stairs,

A grimy window view,

A man chops wood

In the alley draped with snow.

White gauze wraps

The pleated roofs.

Light bleeds through,

Trickling...

Is this what life is like?

The sharp strike of an axe,

The splinter and the crack,

A silent crow watches

From dead limbs.

Šį Rimo eilėraštį į lietuvių kalbą išvertė Marius Burokas. Štai kaip jis skamba:

Ištremtas namo

Lietuva, Vilnius

Įjunk dar vieną lempą

Ir elektra

Dingsta. Dabar

Tikrai įkliuvai:
kojų pirštai įsirausę į senovinę dirvą,

Girgždantys mediniai laiptai,

Vaizdas pro murziną langą,

Sniegu nuklotame skersgatvyje

Vyras skaldo malkas.

Stogų klostės baltai sutvarstytos

Šviesa sunkiasi pro tvarstį,

Varva –

Ar toks ir yra gyvenimas?

Staigiai kerta kirvis,

Pokšt ir skyla

Varnai tyliai stebint

Ant nudžiūvusios šakos.

Taigi ištremtas... NAMO. Kritikai yra atkreipę dėmesį, kad Rimas mėgsta paradoksus ir kad jo poezijoje keliami egzistenciniai Tėvynės, migracijos, savų šaknų ieškojimo klausimai. Kritikė Rachel Hadas jo poeziją apibūdina kaip nuoširdžią ir šiuolaikinę, bet ir kaip amžiną („timeless“). Laimei, Rimas neišsigando savo pirmųjų įspūdžių, pasiliko, susidraugavo, įsiliejo. Pats būdamas poetu atrado pašaukimą padėti kitiems poetams būti plačiau matomiems, vertinamiems ir atrandamiems. Ir ėmėsi versti. Vis daugiau ir daugiau – per vertimą atversdamas vis daugiau lietuvių poetų anglakalbiam pasauliui, o dažnai per jį paskleisdamas gandą apie lietuvių poeziją ir toliau, kitiems kraštams.

Jau dešimt metų jis nuolatos dalyvauja įvairiausiuose poezijos sklaidos renginiuose: mugėse, festivaliuose, knygų pristatymuose, poezijos skaitymuose, pristatydamas ir reklamuodamas lietuvių poeziją. Visų renginių neįmanoma net suminėti. Štai ir šiandien jis šioje salėje tiesiai iš Ukrainos, kur dalyvavo ukrainiečių organizuotame renginyje. Stengiasi būti visur, dovanoti savo ir kitų lietuvių poezijos grožį ir jėgą. Ir ne tik poezijos.

Rimas Užgiris yra išvertęs ne vieno filmo subtitrus, Venecijos festivalyje Auksinio liūto apdovanojimą laimėjusios operos „Saulė ir jūra“ libretą, keletą pjesių, Rimanto Kmitos, Danutės Kalinauskaitės, Giedros Radzevičiūtės, Vido Morkūno apsakymų ir romanų ištraukų, išspausdintų Vilnius Review, No More Amber: The Baltic Literary Review ir Trafika Europe žurnaluose.

Daug laiko Rimas skiria ir studentams. Dėsto vertimo, kultūros antropologijos kursus, veda kūrybinio rašymo seminarus. Studentai jį myli, jiems jis ir savotiška egzotika – poetas, dėsto kitaip, kitokias knygas liepia skaityti. Tai premijomis nevertinama, bet labai svarbi veikla. Ji ugdo ne tik vertėją. Pirmiausia ji ugdo skaitytoją, kad ir kur vėliau tas mūsų absolventas atsidurtų.

Bet svarbiausia – poezija. Jau 10 metų Rimo Užgirio verstų lietuvių poetų knygelės rikiuojasi viena po kitos: Marius Burokas ir Aušra Kaziliūnaitė, Gintaras Grajauskas ir Judita Vaičiūnaitė, Elzė Butkutė ir Tomas Venclova, Kęstutis Navakas ir Rolandas Rastauskas...

Šiemet įsiklausyta ir į lietuvių poezijos klasiko Maironio „Pavasario balsus“. Štai kaip skamba visiems mums taip gerai žinomas Maironio eilėraštis „Užmigo žemė“ lietuviškai ir anglų kalba:

Užmigo žemė

Užmigo žemė. Tik dangaus

Negęsta akys sidabrinės,

Ir sparnas miego malonaus

Nemigdo tik jaunos krūtinės.

Neužmigdys naktis žvaigždės,

Nenuramins širdis troškimų;

Dvasia ko ieško, kas atspės,

Kai skęsta ji tarp atminimų!

Aušra saulėtekio nušvis,

Ir užsimerks nakties šviesybės;

Neras tik atilsio širdis:

Viltis nežvelgs į jos gilybes!..

The Earth Slumbers

The earth still slumbers. But the sky

Will not yet shut its silver eyes.

And the wings of pleasant sleep

Do not graze the youthful cheek.

The night can‘t put the stars to bed.

The heart won‘t listen to the head.

Who can tell for what the soul repents

When it sinks into a life that‘s spent?

Dawn gives way to day with little steps.

The lights of night now close their lids.

And yet the heart still roams unbid,

Though hope won‘t glance into its depths.

O kur dar lietuvių poezijos rinktinė How the Earth Carries Us: New Lithuanian Poets, vertimai almanachuose „Poezijos pavasaris“, „Druskininkų ruduo“, „Baltic Review“, „New Baltic Poetry“, Iš Šiaurės Jeruzalės arba From the Jerusalem of the North.

Kas jam yra vertimas, ypač poezijos vertimas? Vėl geriausiai atsako Rimo eilėraščio eilutės:

“Sipping black coffee, we translated again.

Turning self into other, yours into mine,

Being reborn, or not, in every line.”

(Rimas Užgiris. North of Paradise)

Rimas sako, „Vertimas man primena aktoriaus darbą. Tu, kaip vertėjas, turi paimti kažkieno kito žodžius ir paversti juos savais. Nepakanka perskaityti eilėraščio eilutes, net jei skaitai įsijautęs. Reikia sudaryti įspūdį, kad gyveni tuo eilėraščiu. Žinoma, palyginimas netobulas, nes vertėjas vartoja savo žodžius. Bet vertėjams būtina visiškai įsijausti į svetimą tekstą, priimti jį į savo mintis, kad tai, ką užrašysi, jau būtų tavo, nors ir ne tavo. Tai man didžiausias vertimo paradoksas.“

Tikrai. Vėl paradoksas. Bet Rimui puikiai sekasi įsijausti, prisijaukinti pačius įvairiausius balsus ir Kitą paversti Savu to Kito neuzurpuojant, o išsaugant jį. Bandžiau suskaičiuoti, kiek lietuvių poetų yra išvertęs ir paskelbęs įvairiuose leidiniuose – Jungtinėse Amerikos Valstijose, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje. Žinojau, kad daug, bet skaičiuoti nesisekė. Rimas pasakė: daugiau kaip šimtą. Daugiau kaip šimtą?! Ar mes patys žinojome, kokie esam turtingi?

Literatūros konferencijos, kuri vyko Vilniuje kaip Unesco literatūros mieste, organizatoriai paprašė, kad Rimas trumpai, penkiais sakiniais pristatytų šiuolaikinę lietuvių poeziją. Renginio išvakarėse jis parašė atsakymą – vienu ilgu sakiniu, žinoma, eilėraščio forma, kaip pats sako, „To be read in the spirit of fun, certainly, but containing the light touch of truth, perhaps.“ Žinoma, jį reikia priimti juokais, nors dalelė tiesos galbūt jame yra. 

- With apologies to all the splendid poets and friends unmentioned in this summatory salmagundi of my device...

Ir atsiprašė tų puikių poetų ir draugų, kuriuos išvertė, bet nepaminėjo (o man gal Rimas atleis vertimo pažodiškumą, nes nesu poetė):

From the elegant ironic sonnets of Jonynas

To the intricate experimentalism of Januševičius

From the surreal standing apart while being a part of Kaziliūnaitė

To the reconfined confessionalism of Brunzaitė

From the domestic intellectualism of Kazlauskaitė

To the urbanistic observations of Burokas

From the paganistic duende of Gintalas

To the crafted cosmopolitanism of Venclova

From the minimalist romanticism of Kaziela

To the wrought iron modernism of Platelis

From the arch elementarism of Kajokas

To the fragmented folkloric of Jasponytė

From the thrumming vatic voice of Stankevičius

To the art in poems and poems in art of Bagdonaitė

From the kaleidoscopic imagery of Ambrazaitė

To the earnest cynicism of Grajauskas

From an American in self-exile on a Lithuania dogpatch

To a Lithuanian, bending syntax and logic in Belgium

We‘ve got it all, as they say:

Serious and sad

Sarcastic and playful

Intellectual and earnest

Romantic and classical

Post-modern and post-colonial

Post-poetry and prie-prose

Architecture, history, domesticity, flights of fancy

Love poems gay and not so gay, and nature, nature, nature

Just don‘t mention the rain

Nuo elegantiškai ironiškų Jonyno sonetų

iki sudėtingo Januševičiaus eksperimentavimo

Nuo siurrealistinio stovėjimo šalia, kai esi tapęs Kaziliūnaitės dalimi

iki prikaustančių Brunzaitės išpažinimų

Nuo Kazlauskaitės buitinio intelektualizmo

Iki urbanistinių Buroko pastebėjimų

Nuo Gintalo mistinio dvasingumo

Iki Venclovos nušlifuoto kosmopolizmo

Nuo Kazielos minimalistinio romantizmo

iki Platelio geležim kaustyto modernizmo

Nuo Kajoko žaismingo elementarumo

iki Jasponytės suaižėjusios folkloristikos

Nuo Stankevičiaus pranašiško balso

iki Bagdonaitės meno poezijoje ir poezijos mene

Nuo Ambrazaitės kaleidoskopinių vaizdinių

iki Grajausko nuoširdaus cinizmo

Nuo savanoriško tremtinio amerikiečio Lietuvoj

Iki sintaksę ir logiką laužančio lietuvio Belgijoje,

Kaip sakoma, turime visko ir visokių:

Rimtų ir liūdnų

Sarkastiškų ir žaismingų

Intelektualių ir tiesmukų

Romantinio ir klasikinio stiliaus

Postmodernių ir pokolonijinių

Postpoezijos ir pre-prozos

Architektūros, istorijos, buities, fantazijos blyksnių,

Meilės eilėraščių – linksmų ir ne tokių linksmų, ir gamtos,

gamtos, gamtos

Nė neminėkim lietaus

Ačiū, Rimai, kad tiek atradai mumyse ir rodai pasauliui!

Skaitė Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto Vertimo studijų katedros vedėja, prof. Nijolė Maskaliūnienė ir meninio vertimo magistrantūros programos absolventas Saulius Venclovas.

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos