Rektoriaus vyriausiasis patarėjas prof. Paulius V. Subačius norėtų, kad VU ateitis būtų grindžiama toliaregiška vizija
Prof. Paulius V. Subačius / Vilniaus universiteto nuotrauka
Vilniaus universiteto (VU) rektoriaus vyriausiojo patarėjo pareigas pradėjęs eiti prof. Paulius V. Subačius į rektoriaus kvietimą prisidėti prie VU strategijos kūrimo žvelgia kaip į ilgamečio dalyvavimo VU akademinėje ir valdymo veikloje tąsą. Jam svarbu ne tik kritiškai kelti klausimus, bet ir drauge su visa bendruomene įsitraukti į pokyčių įgyvendinimą.
Profesorius įsitikinęs, kad VU ateitis turėtų būti grindžiama toliaregiška vizija – svarbus ne tiek kasdienių klausimų sprendimas, kiek gebėjimas numatyti ateities iššūkius. Jis norėtų, kad VU išliktų vieta, kur skatinamas natūralus žmogaus smalsumas, nes būtent iš jo kyla naujos idėjos ir visuomenės pažanga.
Kokie pagrindiniai motyvai Jus paskatino sutikti talkinti rektoriaus komandai?
Rektoriui pasiūlius, neatsisakiau kvietimo prisidėti prie strategijos kūrimo, nes tokia veikla nemažai laiko užsiimu eidamas įvairias pareigas, įvairiu statusu. Save suvokiu kaip žmogų, kuris kritiškai paburba, jei kas blogai vyksta, bet apsisukęs ant kulno klausia savęs: o kuo aš galiu prisidėti, kad būtų kitaip? Man nepriimtina laikysena, kai vien kritikuojama, manau, pirmiausia kiekvienas turi sau atsakyti, ar pagal galimybes, gebėjimus, pareigas padarė, kad būtų kitaip, kad žengtume į priekį.
Daugiau kaip 30 metų dėstote Vilniaus universitete, dvi kadencijas buvote universiteto tarybos narys, konsultavote švietimo ir mokslo ministrą, esate įvairių mokslo, švietimo ir kultūros organizacijų narys, ekspertas. Kaip šios profesinės patirtys Jums pravers dirbant rektoriaus vyriausiuoju patarėju?
Turėjau galimybę save išbandyti dirbdamas ir įvairių vadovų konsultantu, ir vadovu. Vidiniu vertinimu, geriau sakėsi užsiimti ekspertine veikla, būti ne vadovu, o patarėju, dalyvauti kolektyviniuose valdymo organuose, kai ieškoma konsensuso.
Mano veikimo būdas, kaip pats jį suprantu – pasiūlyti šiek tiek radikalesnį, drąsesnį siekį ir tada pažiūrėti, kokius saugiklius reikia įdėti, kokius kampus nugludinti, su kuo dar pasitarti, kad kelias taptų priimtinas, gerai suprantamas ir prasmingas tiems, kurie turės juo eiti, nes universitete daugumą dalykų darome kartu.
Nors mano specialybė yra filologija, tekstologija, istorija, kai dažniau dirbama individualiai, kiekvienas prie savo teksto, rankraščio ar knygos, bet sprendimus dėl universiteto bendruomenės gyvenimo dera priimti ir įgyvendinti drauge. Kolegos – dėstytojai, studentai, neakademiniai darbuotojai – turi pritarti, įsitraukti.
Vilniaus universitetas šiuo metu formuoja naują strategiją. Kokiomis vertybėmis, principais vadovausitės kuriant ją?
Iš universiteto vertybių, kaip jos suformuluotos, man itin svarbus ilgalaikiškumas – perspektyvos įžvalga, grindžiama orientacija į ateitį, kaip atsakomybė valstybei ir visuomenei, kultūrai ir aplinkai. Turėtume ne tik šiandienos klausimus spręsti, bet visą laiką turėti galvoje, kas bus po kelių dešimtmečių, bandyti veikti taip, tarsi žinotume (nors niekada nežinome), kokia ateitis mūsų laukia. Kas gi kitas, jeigu ne universitetai, gali turėti, formuoti įžvalgą, kur keliaus žmonija, kokias problemas reikės spręsti.
Visas universitetas, būdamas labai didelis ir dėl to truputį nerangus, negali išsyk prisitaikyti prie kasdienių dalykų taip, kaip greitai prie jų prisitaiko pavieniai žmonės, dėstytojai, studentai – tarkim, prie nuotolinio bendravimo būdų įvairovės pandemijos metu. Todėl universiteto penkerių metų strategijos rengimas ir jos įgyvendinimo planas turėtų būti maksimaliai toliaregiškas. Žinoma, mes galime apsirikti spėdami, kokia bus situacija, kaip keisis išorinės aplinkybės, tačiau turime ne tik reaguoti į tai, kas jau įvykę, bet ir įžvelgti vos brėkštančias tendencijas, kurti palankią aplinką, kurioje mūsų universitetinės idėjos aktyviai formuotų ateitį, būsiantybę.
Esu filologas, todėl man rūpi, kad ir frazė, tekstas, kuriuo perteikiama tam tikra idėja, viena vertus, atrodytų suprantamas, kita vertus, nebūtų banalus. Žinoma, didelių organizacijų strateginiai tikslai ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje valstybių formuluojami paprastais, net gana elementariais teiginiais, vis dėlto, manau, juose turėtų būti akivaizdus intelektinis atspalvis, kultūrinė žymė.
Kokius pagrindinius tikslus sau keliate ir koks bus Jūsų pirmasis darbas?
Rektorius jau suformavo darbo grupę strategijos pasiūlymams, kurie plūsta iš bendruomenės, derinti, apibendrinti ir paruošti medžiagą Tarybai vertinti. Šaunu, kad bendruomenė išgirdo rektoriaus raginimą ir įsitraukė. Dabar reikia visas turimas ir dar gausimas idėjas suguldyti į koherentišką darinį, pagalvoti apie rodiklius, kurie leistų stebėti, ar einame teisingu keliu, kiek pasistūmėjome strategiją įgyvendindami.
Kaip humanitarui man atrodo labai svarbu, kad būsimai universiteto 450 metų sukakčiai būtų rengiamasi iš anksto, kad rastųsi šviežių idėjų. Žinome didžiuosius projektus ir rūpinamės jais – Saulėtekio miestelio plėtra, naujomis statybomis, renovacija, bet sukaktis nėra vien materialūs dalykai. Pirmiausia – tai vizija, kokį universitetą norime matyti ir koks jis pasitiks ateinančias kartas, ką jame galime padaryti, idant išliktų būsimam šimtmečiui ar bent penkiasdešimtmečiui.
Ar sukaktis bus įvykis, lems ne datos skaičiukai, o tai, ką sugalvosime, kokius netikėčiausius sumanymus įgyvendinsime, idant visa Lietuva iš tikrųjų švęstų savo universiteto gimtadienį, savo mokslą, kultūrą, istoriją ir įkvepiančią dabartį.
Kaip įsivaizduojate Vilniaus universiteto raidą per artimiausią penkmetį? Kas Jums dabar atrodo svarbiausia?
Po pandemijos patirties, geopolitinės sumaišties akivaizdoje itin svarbu suvokti, kaip universitetai bendradarbiauja viduje ir tarpusavyje, kaip mokslo ir studijų sistema plėtojasi pasaulyje, pagaliau, kaip dirbtinio intelekto įsiveržimas keičia tai, kokiems veikimo būdams teikiame pirmenybę.
Mano galva, visos šios aplinkybės akivaizdžiai byloja, kad aukščiausia universitetų – universitetinių studijų ir universitetinio mokslo – vertė kyla iš tiesioginio protingų, motyvuotų, pasitikinčių vieni kitais ir gerbiančių vieni kitus žmonių bendravimo. Universitetas kaip žinojimo kūrimo ir kompetencijos ugdymo vieta yra prasmingas tokiu mastu, kokiu žmogus perduoda žmogui visa, kas jam yra reikšminga, apie ką jis mąsto, kuo gyvena ir pripildo savo egzistenciją. Paties įvairiausio pobūdžio informacija šiandien prieinama laisvai ir nemokamai, ją gali gauti iš telefono sėdėdamas kavinėje, tad kam kažkur eiti, stoti, studijuoti? Tik tada, jeigu iš tiesų nori suprasti ir permanyti (kaip sakė Mažvydas), prireiks pavedėjančio bičiulio, rasis entuziazmas, kurį kelia mąstymo kelionė drauge, ir aistra, kurią žadina kritika ir metamas tyrimo iššūkis.
Man atrodo, kad jeigu universitetas nereflektuos radikaliai naujos situacijos ir neis glaudesnio visų bendradarbiavimo bei intensyvios mentorystės keliu, jis praras savo konkurencinį pranašumą. Esu tikras, kad įstengsime atviromis akimis pažvelgti į besirandančias galimybes, o ne vien į iškylančias kliūtis. Būdami autonomiška ir savarankiška bendruomenė, turime tartis, kaip matome ugdymo ateitį. Nėra savaime suprantama, kokie studijų metodai ir tyrimo būdai vaisingiausi, tačiau prasminga kasdienė pastanga jų ieškoti ir rūpintis, kad negrįžtų tie laikai, kai liepdavo, ką ir kaip dėstyti, koks mokslas teisingas, kokios pažiūros tinkamos.
Kokį vaidmenį, Jūsų nuomone, universitetas turėtų atlikti Lietuvos visuomenėje?
Universitetas turi reikšmingai prisidėti prie Lietuvos gyvastingumo – politinio, gynybinio, kultūrinio, ekonominio ir visų kitų sričių gyvastingumo. O tas gyvastingumas pirmiausia priklauso nuo mūsų visų sprendimų, nes gyvename demokratinėje valstybėje.
Pagrindinis universiteto indėlis – būti katalizatoriumi, kad žmonės galvotų. Net ne ką ar kaip galvotų, bet tiesiog galvotų. Kai žmonės galvoja, jie ir sugalvoja. Nebūtinai mums visiems patinka tas galvojimo rezultatas, bet vargiai galime žinoti, kokia mintis ateityje bus svarbesnė. Iš galvojimo ir sugalvojimų atsiranda mokslas, tyrimai, šviežios idėjos.
Galvoti, tiesą pasakius, yra darbas, o žmogus – tingus. Nors dirbame tarsi vis daugiau, bet nuolat išlenda mąstymo tingumas – negalvojimas. Ir nepasakysi – galvokim. Neliepsi, nesuagituosi…
Tikiu, kad žmogus iš prigimties yra smalsus; smalsumo nereikia pažadinti, pakanka jo neužmušti, kaip kartais nutinka ir mokyklose, ir šeimose. Universitetas turi visas galimybes sukurti terpę, kurioje smalsumas, natūrali žmogaus intencija aiškintis, gebėjimas domėtis ir kelti klausimus laisvai reiškiasi, kur jis nėra užmušamas. Kai smalsumas turi geras sąlygas reikštis, jis tampa rafinuotas, mąstymas tobulėja.
Kaip manote, kas Jums patiks labiausiai dirbant prie strategijos kūrimo ir kas gali būti sunkiausia?
Lietuvių tarmėse žodis smagus turi dvi iš pažiūros priešingas reikšmes. Smagus toks akmuo, kuris didelis ir jo nelabai pajudinsi. Bet kai tą akmenį pakeli, yra jau kitaip smagu, tad iš tiesų tarp smagumų nėra didelio prieštaravimo. Lengvi reikalai neįdomūs. Tie žmonės, kuriuos traukia tik nesunkūs dalykai, vargiai renkasi mokslą.
Institucijoje, kurioje yra 30 000 žmonių (darbuotojų ir studentų), niekaip negali pažinti visų, todėl universitetas yra netikėtos pažintys kasdien. Kiekvienais metais ateina daugybė naujų studentų. Dėstau ne tik doktorantams, magistrantams, bet ir pirmakursiams – vos įstoję bakalaurantai man yra smagūs. Kiekvienas susitikimas su ambicingais, budriais, kritiškais žmonėmis yra iššūkis. Reikia įveikti save, perkratyti savo galvojimą, išbandyti savo atvirumą, nes nuolat susitinki su Kolega, kuris gal galvoja kitaip, kalba kitaip, suvokia problemas kitaip. Tad nuolat ištinka daugybė su bendravimu, tarpusavio supratimu susijusių netikėtumų, kurie – smagūs. Šiuo požiūriu dėstymas ir strateginis planavimas universitete yra daug kuo panašios ir savaip smagios veiklos.
Su kokiu žodžiu ar jausmu Jums labiausiai asocijuojasi Vilniaus universitetas?
Žodis universitetas yra toks savipakankamas, kad prie jo dar ko nors lipdyti tikrai nereikia. Universitetas yra savųjų bendruomenė su visa jos patirtimi, perimamumu, istorija ir aplinka.